Suomalaisprofessorin kehittämä tekoäly "Pluribus" on voittanut ensimmäistä kertaa usean pelaajan pokeriturnauksen, kerrotaan tiedelehti Sciencessa .
Tuomas Sandholmin Pittsburghin Carnegie Mellon -yliopistossa kehittämä Pluribus-tekoäly pelasi kahdentoista päivän Texas Hold'em turnauksen kolmeatoista huippupelaajaa vastaan.
Kaikki vastustajat olivat itse yltäneet peliurallaan miljoonavoittoihin. Joukossa olivat muun muassa eniten World Poker Tour -voittoja saanut Darren Elias ja kuusi World Series of Poker -turnausta voittanut Chris ”Jesus” Ferguson.
Turnauksessa pelattiin yli 10 000 kättä.
Sen lopuksi tekoäly oli 42 000 euroa (48 000 dollaria) voitolla. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun tekoäly onnistui voittamaan kokonaisen turnauksen useita ihmispelaajia vastaan. Vaikka tekoäly on jo kauan sitten voittanut ihmisen shakissa ja go'ssa, pokeria on pidetty astetta vaikeampana haasteena.
Syy eroon on siinä, että shakissa ja go'ssa pelaajat näkevät koko pelitilanteen, mutta pokerissa pelaaja ei tiedä vastustajan kortteja.
Pluribus opetteli pelaamaan pokeria pelaamalla itseään vastaan. Turnauksessa sitä vastaan pelanneet ammattilaiset kommentoivat tekoälyn pelityyliä erikoiseksi. Pluribus vaihteli korotustensa kokoa tavoilla, jota ihmispelaajien oli vaikea ymmärtää tai seurata. Se käytti myös runsaasti niin sanottua donkkaamista. Nimi on johdettu aasista eli donkeysta.
Taktiikassa jätetään ensin panostamatta, mutta myöhemmin korotettiin yllättäen ennen muita. Tätä on pidetty yleisesti huonona pelitapana.
"En itse ymmärtänyt donkkausten taktiikkaa, mutta Pluribus näytti ymmärtävän", Tuomas Sandholm kommentoi The Guardianille.
Syy eroon on siinä, että shakissa ja go'ssa pelaajat näkevät koko pelitilanteen, mutta pokerissa pelaaja ei tiedä vastustajan kortteja.
Pluribus opetteli pelaamaan pokeria pelaamalla itseään vastaan. Turnauksessa sitä vastaan pelanneet ammattilaiset kommentoivat tekoälyn pelityyliä erikoiseksi. Pluribus vaihteli korotustensa kokoa tavoilla, jota ihmispelaajien oli vaikea ymmärtää tai seurata. Se käytti myös runsaasti niin sanottua donkkaamista. Nimi on johdettu aasista eli donkeysta.
Taktiikassa jätetään ensin panostamatta, mutta myöhemmin korotettiin yllättäen ennen muita. Tätä on pidetty yleisesti huonona pelitapana.
"En itse ymmärtänyt donkkausten taktiikkaa, mutta Pluribus näytti ymmärtävän", Tuomas Sandholm kommentoi The Guardianille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti