31 tammikuuta, 2022

Nasa testaa ”Concorden poikaa”

Uusi X-59 on edeltäjäänsä merkittävästi hiljaisempi ja voi lentää asuttujen alueiden yli. 







Kohta tavalliset matkustajatkin saattavat lentää taas ääntä nopeammin. Nasa testaa jo uuden yliäänikoneen pienoisversiota ja täysikokoinen kone on tarkoitus koelentää tämän vuoden aikana.

Sitä viimeistellään parhaillaan Palmdalessa Kaliforniassa. Konetta rakentavat yhdessä Nasa ja Lockheed Martin. Virallisesti konetyyppi on nimeltään X-59, mutta se tunnetaan paremmin nimellä Concorden poika. Uusi X-59 on edeltäjäänsä merkittävästi hiljaisempi ja voi lentää asuttujen alueiden yli.

Nasa on keksinyt ratkaisun yliäänipamaukseen.

X-59 pystyy lentämään esimerkiksi Lontoosta New Yorkiin kolmessa tunnissa ilman konetta seuraavaa yliäänipamausta.

Usein kuvitellaan virheellisesti, että pamaus kuuluu vain kerran, kun ”äänivalli rikkoutuu” eli sillä hetkellä kun kone alkaa lentää ääntä nopeammin.

Todellisuudessa ääntä nopeammin lentäessään kone lähettää koko ajan kapeaa melukaistaa. Se kestää hetken vain kussakin kohdassa ja maan pinnalla se kuulostaa räjähdykseltä.

Yliäänipamaus siis kiitää alueen halki esineen lentonopeudella.

Tässä näkyy, miten Super Hornet ”vetää perässään” yliäänipamausta.





















Tässä näkyy, miten Super Hornet ”vetää perässään” yliäänipamausta. 

X-59:n tulee lentämään noin 1 770 kilometriä tunnissa, se on noin 1,4 kertaa äänen nopeus. Matkalentokorkeus on 17 kilometriä.

– Tämän koneen kanssa haluamme osoittaa, että pystymme hiljentämään yliäänipamausta merkittävästi, kertoo John Wolter Nasan sivuilla. Hän on yksi X-59:n pääkehittäjistä.

Melutason pienentäminen on olennainen asia, koska loppuvaiheessa alkuperäinen Concorde ei saanut lentää ääntä nopeammin kuin meren päällä. Siksi sen ainoat reitit olivatkin Atlantin yli valtameren reunoilla olevista kaupungeista.

Jos uusi kone on tarpeeksi hiljainen, viranomaiset antavat sille luvan lentää myös maa-alueiden päällä, jolloin mahdollisia reittejä on rajattomasti, esimerkiksi Euroopasta Aasian metropoleihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti