07 maaliskuuta, 2024

Hybridilentokone - Hybrid aircraft

EcoPulse in flight

Ranskalaisen Airbusin EcoPulse

Kuvittele, että marketin pysäköintialueelle laskeutuu hieman erikoisen näköinen ja ehkä oudon hiljainen lentokone. Joukko matkustajia nousee koneeseen, joka nousee siivilleen jalkapallokenttää pienemmältä alueelta ja häipyy pois.

Kuulostaa tutkijoiden ja keksijöiden haaveelta, mutta ketteriä sähköisiä tai osittain sähköisiä lentokoneita kehitellään jo. Painopiste on nyt hybriditekniikassa, jolla useat yritykset aikovat aloittaa sähköistetyn lentämisen vuoden 2028 paikkeilla.

Hybridilentokone käyttää akkuihin ladatun sähkön rinnalla nestemäistä polttoainetta. Koneessa on useita moottoreita. Esimerkiksi ranskalaisen Airbusin EcoPulse -lentokoneessa on yksi polttomoottori ja kuusi sähkömoottoria.

Tavallisesti polttoaine on vähäpäästöistä, uusiutuvaa lentopolttoainetta, jota ilmailuala kutsuu nimellä SAF eli ”kestävä lentopolttoaine”


Suomalainen Lygg järjestää jo perinteisiä lentoja pääasiassa yrityksille. Nyt yhtiötä kiinnostavat hybridikoneet.

”Lygg luo suoria yhteyksiä lentoyhteyksiä tarvitsevien yritysten ja palveluntarjoajien välille. Kun matkustajia tulee riittävästi, järjestämme lennon. Tuomme kaluston lähelle varsinaisia matkustajia ja heidän tarpeitaan.”

Yhtiöllä oli viime vuonna liikevaihtoa parin miljoonan verran. Liikennevirrat ovat vielä ohuita ja lennot paljolti alueellisia.

Joulukuussa yhtiö ja Yhdysvaltojen Virginiassa toimiva Electra sopivat yhteistyöstä Electra eSTOL -hybridikoneiden tarjoamisesta palveluna lentoyhtiöille. Electran kone lentää 900 kilometriä ja ottaa yhdeksän matkustajaa.

”Hybridilentokoneet, joissa on 8–14 matkustajapaikkaa, saadaan käyttöön muutamassa vuodessa, tällä vuosikymmenellä. Täyssähköisiä koneita tulee ensi vuosikymmenellä. Hybridillä hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää nopeasti 95 prosentilla perinteiseen ilmailuun verrattuna. ”

                          Electra

Electran pientä lentokonetta on kehitetty lyhyille kiitoradoille. Paljon tutkimusta on tarvittu ennen Electran pienen testikoneen lentoa viime vuonna.

Massachusettsin teknologiainstituutin (MIT) aerodynamiikan ja lentokonetekniikan tutkijat John Hansman ja Mark Drela ovat teknisinä neuvonantajina.

He kehittivät ”lyhyen kiitoradan” lentokoneen konseptin, kun työskentelivät MIT:n aeronautiikan ja astronautiikan osastolla. Kyseinen Aeroastro tutkii ilmavirtauksia lentokoneen pinnoilla, nykyään suuritehoisten tietokoneiden avulla.

Samoin Yhdysvaltojen ilmavoimat ja avaruushallinto Nasa ovat tukeneet huipputarkkoja aerodynamiikan simulointeja.

Tuloksena on teknologiaa, jonka alkuperäisen nimen ”blowing lift” voinee suomentaa vaikka ”puhallusnosteeksi”.

Ajatuksena on puhaltaa Ilmaa siiven ja laskusiivekkeiden yli siten, että saadaan lisää nostovoimaa. Siiveke kääntää ilmavirtaa alaspäin. Lisääntyneen nostovoiman ansiosta voi nousta ja laskeutua pienillä nopeuksilla.

Ideaa kokeiltiin ensimmäisen kerran jo 1960-luvulla, mutta koneesta tuli liian monimutkainen. Nyt laskentatehon nousu suunnittelussa ja sähkölaitteiden käyttö rakenteissa ovat tehneet tekniikasta käytännöllisen, kertoo Aviation Week.

Electra pystyy nousemaan noin sadan metrin matkalta, kun tavallinen pienkone vaatii lähes kilometrin verran kiitotietä. Kentäksi riittää 100 kertaa 30 metrin kokoinen alue. Lyggin mukaan Euroopasta löytyy satojatuhansia aukioita, jotka soveltuvat lentokentiksi.

Kiitoradasta irtoamiseen riittää jopa vajaan 50 kilometrin tuntinopeus. Nykyään lentäjä pääse pienkoneella ilmaan vasta vähän yli sadan kilometrin tuntinopeudella. Isoilla koneilla maasta irtautuminen vaatii 250–300 kilometrin tuntinopeuden.

Sähköistettyä alueellista lentämistä käynnistetään myös Electran kotimaassa Yhdysvalloissa. Yhtiö JSX tarjoaa hyppää kyytiin -lentopalveluja, yksityisten ja tilauslentojen välialueella. Yhtiö aikoo ottaa käyttöön ensimmäiset hybridilentokoneet vuonna 2028. 


Kolmas toimittaja on ranskalainen Aura Aero, joka lupaa koneidensa tulevan vähän myöhemmin, vuoteen 2030 mennessä, kertoo uutistoimisto Reuters.

      EcoPulse 

Ranskassa Airbusin hybridilentokone EcoPulse nousi ilmaan marraskuun lopussa. Testilento kesti noin sata minuuttia.

Rakentajat lisäsivät kaupalliseen Daher TBM 900 -lentokoneeseen akut ja siipiin kuusi sähkömoottorikäyttöistä potkuria. Kone pystyy lentämään 1 800 kilometriä ja kuljettamaan viisi matkustajaa.

EcoPulse on tarkoitettu mallikappaleeksi. Kaupallinen kone tulee olemaan jotain muuta, mutta näytelaite on osoittanut, että tekniikka on toteutettavissa.

EcoPulse in flight
EcoPulse, the hybrid-electric technology demonstrator aircraft being jointly developed by Daher, Safran, and Airbus, started its flight-test campaign on Nov. 29, 2023. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti